Det nye bygningsreglement BR18 medfører forsinkelser på byggeprojekter i Københavns Kommune – også for altaner. Inden de nye regler trådte i kraft 1. juli 2018, modtog kommunen langt flere ansøgninger end normalt. De mange ansøgninger medfører nu længere behandlingstid, og det kan få konsekvenser for Altan.dks kunder, hvis kommunen ikke får nedbragt ventetiden, fortæller produktionsdirektør Jesper Fogh Christensen.

Det tager længere tid at få lov til at etablere altan eller fjerne en væg i boligen. Det er virkeligheden efter, at det nye bygningsreglement BR18 trådte i kraft i juli 2018. Overgangen fra BR15 til BR18 fik flere til at sende byggeansøgninger inden de nye regler trådte i kraft. Det skaber en flaskehals hos kommunen og forsinker dermed altanprojekter – særligt i København. Det er frustrerende for Altan.dk, der har over 30 ansøgninger, der venter på godkendelse i hovedstaden.

”Vi har et godt samarbejde med Københavns Kommune og forstår godt udfordringerne, når der implementeres helt nye byggeregler. Vores bekymring er selvfølgelig, at vores kunder kommer til at vente længere på at få den altan, de glæder sig til. Vi står klar til at hjælpe og er allerede i dialog om, hvordan vi får processerne til at glide hurtigere,” siger Altan.dks produktionsdirektør Jesper Fogh Christensen, der fortæller, at virksomheden ikke har fået én eneste godkendelse igennem siden før sommerferien.

”Det er vores held, at vi oplever stor efterspørgsel og fik mange projekter godkendt inden sommeren. Så vi har travlt med at bygge nye altaner i hele landet, men på sigt er det uholdbart med de meget lange behandlingstider,” siger Jesper Fogh Christensen.

Nu begynder arbejdet for alvor

Ifølge ham skyldes forsinkelserne primært, at kommunen modtog et stort antal ansøgninger inden sommeren, da mange gerne ville ansøge under de gamle regler – BR15. Samtidig har systemet ikke været helt klar til at behandle de nye ansøgninger. Københavns Kommunes chef for Center for Bygninger Rikke Sønderriis erkender samtidig i en artikel på DR.dk, at vejledningen fra kommunens side har været for dårlig.

”Men vi skruer op for charmen i det nye år. Det betyder, vi kommer mere ud og får talt med kunderne en til en,” siger Rikke Sønderriis, som forventer, at behandlingen er oppe i omdrejningerne inden for et par måneder. Men så begynder arbejdet for alvor.

”De har jo et bjerg af ansøgninger fra før sommeren og frem til nu, som skal behandles. Vi kæmper for at få sagerne igennem og gør vores yderste for at lave ansøgningerne fuldstændig korrekt, så behandlingen bliver så nem og gnidningsfri for kommunen som overhovedet mulig,” siger Jesper Fogh Christensen.

Altan.dk indfører ny service til kunderne

Altan.dk er netop ved at etablere et system, hvor kunderne altid kan tjekke, hvor deres projekt er i processen – et slags track and trace for altaner. Kundenettet åbner til januar 2019 og giver et godt overblik for kunderne, så de ikke er i tvivl om, hvad der sker med deres altaner. Det er særligt rart, når der nu opstår forsinkelser hos kommunerne.

”Det er vigtigt for os, at kunderne ved, at vi gør alt for at levere altanerne og orientere dem om forsinkelser – f.eks. med byggetilladelserne. Den største frustration er ofte manglen på information, og det nye kundenet giver forhåbentlig større tryghed og bedre overblik for kunderne,” siger Jesper Fogh Christensen.

Mød vores eksperter

Vil du vide mere om vores samarbejde med kommunen eller hvordan det står til med et specifikt altanprojekt, så kontakt vores eksperter

Niels Urban

Salgschef

+45 41 37 18 22
nu@altan.dk

Jesper Fogh Christensen

Produktion- og projekterings direktør

+45 31 34 61 88
jfc@altan.dk

Daniel Elmeskov Woldemar

Afdelingsleder projektering

+45 28 15 40 36
dw@altan.dk

Vi benytter cookies til at forbedre vores side og din oplevelse. Ved at fortsætte accepterer du vores cookie- og privatlivspolitik