Altan.dk rykker ind i Sverige

Altan.dk eksporterer altankonceptet til Sverige, hvor boligejerne er vilde med dansk design. De første 10 altaner i Malmø står snart indflytningsklar – og der venter flere opgaver forude. Læs mere om Altan.dk’s arbejde i Sverige her!

Danmarks største leverandør af altaner er inde i en rivende udvikling. Efterspørgslen på altaner er eksploderet, særligt i København, men også i resten af Danmark ser boligejere og boligforeninger muligheder i altanbyggeri. Nu sigter den danske virksomhed, Altan.dk, også mod det sydsvenske marked.

– Vi vil etablere os på det svenske marked og på sigt blive en afgørende faktor. Malmø og Helsingborg er meget tæt på vores danske hjemmemarked, hvor byboerne er vilde med altaner. Potentialet er tilsvarende stort i Sverige, siger Niels Urban, der er salgschef i Altan.dk.

Det er en stor udfordring at bevæge sig til udlandet, men den Sorø-baserede virksomhed er ikke i tvivl om, at visionen bliver til virkelighed. Ambitionen er at runde 30 millioner kroner i svensk omsætning i 2020. Det betyder en udvidelse af antallet af medarbejdere, da den svenske satsning vil kræve yderligere 25 altanmontører.

– Vi har talt om et muligt svensk fremstød i et par år og har allerede sat gang i vores første byggeri. Vi afgiver snart tilbud på tre andre svenske entrepriser, og vores montører får dagligt mange forespørgsler fra folk, der er interesserede i at få bygget altaner til deres lejlighed. Det tegner godt, siger Søren Faebo Larsen og forklarer:

– Det er mit indtryk, at svensk altanbyggeri ofte løses af mange forskellige underentreprenører. Vi tilbyder et helt andet koncept, hvor kunden slipper for at agere professionel bygherre over for flere leverandører.

Dansk design

Danske virksomheder har måske et uudnyttet potentiale i Sydsverige, hvor både afstande og kulturforskelle er små. Altan.dk ønsker at kapitalisere på de faktorer. Samtidig har virksomheden vægten af dansk design bag sig, og det trak op i vurderingen, da Altan.dk sikrede sig sin første svenske ordre på 10 altaner i Malmø.

– I Sydsverige er vi mere begejstrede for dansk design end svensk. Altan.dk har vist, at de kan opfylde vores ønsker om høj detaljegrad i altanerne. Vi troede, at mange af vores ønsker var specielle, men det viste sig, at meget af det er standard i København, fortæller Robin Johansson, der er talsmand og beboer på Kristianstadsgatan i Malmø, der inden jul kan drikke kaffe på deres spritnye altaner.

Tom René Nielsen og Andreas Lund Hansen fra Altan.dk etablerer firmaets første altaner (svensk: balkong) “hinsidan”.

Robin Johansson bekræfter, at det i Sverige ofte er mindre virksomheder, der bygger altaner. Boligforeningen på Kristianstadsgatan var en smule skeptisk, da de første gang bemærkede, at det bedste tilbud var fra en udenlandsk entreprenør. I dag er de glade for de danske altanmontører og er trygge ved den erfaring, som følger med i købet.

– Altan.dk gennemfører altanbyggeri hurtigere end de svenske konkurrenter. Vi er glade for, at vi har fundet en stor totalentreprenør til at løse opgaven, og jeg er sikker på, at mange af vores naboer snart vil have deres egen altan. Efterspørgslen findes, men svenske boligforeninger tror, at altanbyggeri er kompliceret og dyrt. Det er ingen af delene, forklarer Robin Johansson.

Svensk netværk

Det er dyrt, når danske virksomheder bevæger sig ud på fremmed grund i omkringliggende lande. Selv Sydsverige er en udfordring, da eksempelvis lovgivning, kontrolforordninger og markedsstruktur ikke nødvendigvis matcher de hjemlige.

– Vi starter helt fra bunden og finder ud af, hvordan markedet er indrettet. Projektet i Malmø skal gennemføres til perfektion, så vi kan bruge det som fremtidig reference. Vi går ind på det svenske marked med fuld musik, og det er ikke billigt. Vi håber, at vi kan begynde at tjene nogle svenske kroner i løbet af fem år, siger Niels Urban, der er salgsdirektør i Altan.dk.

byggepladsen åbnede i Malmø har Altan.dk fået en del henvendelser fra altaninteresserede svenskere. Elevatorer (svensk: hiss) kommer også på programmet.

Den første svenske opgave blev vundet i en udbudsrunde, som den danske altanmontør kom med i takket være sine svenske leverandører. Fremover ønsker Niels Urban dog ikke, at udbudsprocesserne skal trække resultaterne hjem.

– Vi vil i direkte dialog med boligforeningerne. Det er mest effektivt. Vi har et koncept, hvor vi varetager hele processen fra idé til færdigbygget altan. Det skal vi sælge os selv på. Vi mener, at der er nogle områder som design, finish og detaljegrad, hvor vi kan slå vores svenske konkurrenter. Det skal vi udnytte, fortæller Niels Urban.

INSPIRATION

Til nye udsigter, højt til loftet, udeliv, små pauser, blå timer og grønne fingre

Mød vores eksperter

Vil du vide mere om altaner, elevatorer eller noget helt andet om vores virksomhed, er du mere end velkommen til at tage fat i os

Niels Urban

Salgschef

Asbjørn Jensen

A-konsulent

Morten Rasmussen

A-konsulent

Relaterede artikler

Udfyld formularen herunder, hvis vi skal kontakte dig

Skriv adressen, som henvendelsen drejer sig om
For at give dig den bedste service, er det vigtigt, at du skriver din adresse og by. Oplys også gerne dit telefonnummer.